Termenul, preluat din literatura anglo-saxonă, a fost extins de la sensul primar, etimologic, de învațare prin mijloace electronice, acoperind acum aria de intersecție a acțiunilor educative cu mijloacele informatice moderne.
În sens restrâns, elearning reprezintă un tip de educație la distanță, ca experiența planificată de predare-învațare organizată de o instituție ce furnizează mediat materiale într-o ordine secvențială si logică pentru a fi asimilate de studenți în maniera proprie.
De obicei
eLearning
este sinonim cu Online Learning,
Web Based Learning
- WBT,
Distance Learning, Invatamant online,
o posibilă descriere fiind:
- procesul de învățare se realizează într-o clasă virtuală;
- materialul educațional este accesibil pe Internet;
- clasa virtuală beneficiază de orientarea unui instructor ( facilitator, moderator ) care planifică activitatea grupului de participanți, supune dezbaterii acestora aspecte ale cursului în conferințe asincrone ( forumuri de discuții ) sau sincrone, furnizează resurse auxiliare, comentează temele, indicând fiecăruia unde trebuie să mai insiste;
- invățarea devine un proces social; prin interacțiune și colaborare, grupul de participanți și instructorul, formează pe parcursul cursului, de multe ori si după, o comunitate virtuală - rol important îl au și așa-zisele conferințe de socializare;
- materialul cursului are o componenta statică - cea pregatită de facilitator împreună cu o echipă specilizată în design instrucțional - si una dinamică, rezultată din interacțiunea participanților, din sugestiile, clarificările, comentariile, resursele aduse de aceștia;
- cele mai multe medii de eLearning permit monitorizarea activității participanților, iar unele și simulari, lucrul pe subgrupuri, interacțiunea audio, video.
Platforma e-learning este un produs program având următorul set minimal de cerinţe care să permită:
- asigurarea procedurilor privind instalarea, configurarea şi administrarea;
- utilizarea unei interfeţe prietenoase adaptabilă dinamicii procesului educaţional;
- utilizarea de suport logic de comunicare sincronă şi asincronă;
- administrarea şi monitorizarea informaţiilor;
- un management accesibil al conţinutului educaţional;
- utilizarea de module de editare de conţinut educaţional sub diverse formate;
- facilitarea autoevaluării offline prin proceduri asincrone şi a evaluării online prin proceduri sincrone a cunoştiinţelor asimilate;
- un program de pregătire continuă, cu verificări parţiale pe tot parcursul procesului educaţional;
- asistarea utilizatorilor în utilizarea software-ului educaţional;
- înregistrarea feedback-ului privind calitatea serviciilor educaţionale oferite, precum şi a calităţii platformei educaţionale.
Aceste
facilităţi tehnice au ca scop final întâmpinarea dorinţelor şi a
nevoilor de instruire ale studenţilor, pentru aceasta fiind necesară o
bună corelare a aspectelor tehnice cu cele pedagogice.
Majoritatea
universităţilor româneşti au înfiinţat secţii de învăţământ la distanţă
şi sunt în curs de adoptare sau perfecţionare a unei platforme de
învăţare.
Consiliul Naţional de Evaluare şi Acreditare Academică (CNEAA) a stabilit un set de “Standarde privind utilizarea platformelor de învăţământ electronic în învăţământul la distanţă”. Acestea se referă la:
- servicii oferite studenţilor;
- resurse de învăţământ specifice;
- servicii oferite personalului didactic;
- accesibilitatea la serviciile oferite de platforma de învăţământ electronic;
- managementul calităţii serviciilor oferite de platformă;
- documente prezentate de instituţie.
Sursele folosite pentru redactarea materialului:
http://www.elearning-forum.ro
http://www.skop.ro
www.competente-it.r
http://www.timsoft.ro
http://www.elearning-forum.ro
http://www.skop.ro
www.competente-it.r
http://www.timsoft.ro
No comments:
Post a Comment